Köpvillkor och info


1. Köp

Vid beställning träffas avtal om köp först när Saarela i Norr bekräftat beställningen genom en orderbekräftelse. En orderbekräftelse genereras automatiskt. Om leveranstid ändras i beställningen kommer kunden att meddelas om detta snarast möjligt. Saarela i Norr har ägande och återtaganderätt till samtliga produkter tills dess att fullständig betalning har erlagts från kund. För att handla hos oss måste du vara 18 år. Saarela i Norr har registrerad organisationsnummer, är momsregistrerad och innehar F-skatt sedel.

2. Pris
I priserna ingår moms med 25%. Vid bekräftad beställning, kan priserna endast ändras av omständigheter som Saarela i Norr inte råder över. Till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Inga expeditionskostnader tillkommer.

3. Leveranstider

3.1. Leveranstider 
För att kunna hålla nere våra fraktkostnader samt då våra låga priser så är måndag morgon generellt vår beställningsdag hos våra leverantörer. Leveranstiderna som är angivna på varje artikel är då uppskattade utifrån denna dag. Leveranstiderna kan också variera beroende på var i världen varan finns samt efterfrågan och tillgång. Ibland kan varan finnas hemma i butiken i Boden, ibland kan också varan finnas med närmare leveranstid. Vi finns givetvis tillgängliga under helg vid ev frågor.
Din beställning levereras med DHL eller om du har valt att hämta den från butiken i Boden. 

3.2. Order under 1000kr
För att vi ska kunna hålla våra låga priser så kan vi ej garantera utlovade leveranstider på totalorder under 1000kr. Det kan hända att det blir några dagars fördröjning på leveransen och du får givetvis besked omgående om detta.  Vill du veta leveranstiden innan beställning så kontakta gärna oss, artikeln du är intresserad av kan finnas hemma, vara på väg eller en beställning är på gång ändå.

4. Beställning och hämtning från butik
Vid hämtning från butik i Boden så kan du göra ditt inköp och betalning via webshopen. Du kan också göra ditt inköp hos oss via mejl eller via telefonkontakt. Betalning gör du då enligt punkt 7.3 eller punkt 7.4

5. Beställning Norge och Finland
Försäljning till Norge och Finland via mejl eller telefonkontakt. Efter beställning får du ett mejl av oss om hur du gör en betalning till vårt Ibankonto. Fraktkostnader utöver 69:- tillkommer enligt överenskommelse
.

6. Frakt


6.1 DHL (69kr)

Vid fraktalternativet DHL tillkommer en fast kostnad på 69kr inklusive moms oavsett hur mycket du handlar. DHL levereras med 
antingen DHL Paket eller DHL Servicepoint och körs antingen ut direkt till dig som kund eller så får du hämta paketet hos ett DHL Service Center eller ett lokalt DHL ombud i närheten där du bor. Under mina sidor när du har loggat in i webshopen får du uppdaterad information om kollinummer. Så fort din beställning är skickad kan du följa leveransen hela vägen hem till dig. 69kr gäller endast frakter inom Sverige.
Vid mindre försändelser skickas varan i ett kuvert med posten. 

6.2 Hämta från butik (0kr)
Väljer du att hämta den från butik i Boden.

6.3 Norge och Finland (-kr)
Kontakta via mejl eller telefon.


7. Betalningsvillkor

7.1 Kortbetalning (0kr)
Vid alternativet kortbetalning så betalar du din beställning direkt via webshopen, vi tillämpar en säker kortöverföring och lagrar inga personuppgifter uppgifter gällande dig eller ditt betalkort. Du kan betala med Visa, Mastercard eller Eurocard. När du beställer med kort tillkommer inga extra avgifter.

7.2 Bankgiro(0kr)
Vid alternativet bankgirobetalning så betalar du din beställning direkt via din internetbank eller bank. Beroende på vilken bank du har så kan det finnas en fördröjning upp till två dagar innan vi kan se er inbetalning. Direkt vi ser er inbetalning så hanterar vi er beställning. Betalning sker till bankgironr 353-7495 

7.3 Swish(0kr)
Vid alternativet Swish så gör du din beställning direkt i webshopen, efter beställningen är utförd så betalar du totalsumman av din order inklusive eventuella fraktkostnader. Betalning sker till telefonnummer 123 196 2794 . 


7.4 Paypal (0kr)
Vid alternativet Paypal så betalar du din beställning direkt i webshopen, inga kostnader tillkommer för detta betalningsalternativ och du kan själv välja om du vill betala med kort eller via ditt eget Paypal konto om du har ett sådant. Mer information angående Paypal hittar du på
http://www.paypal.se

7.5 Payson (0kr)
Vid alternativet Payson så betalar du din beställning direkt i webshopen, inga kostnader tillkommer för detta betalningsalternativ och du kan själv välja om du vill betala med kort eller via ditt eget Payson konto om du har ett sådant. Mer information angående Payson hittar du på http://www.payson.se

7.6 Klarna Faktura-Delbetalning (29kr)
Handla nu och betala efter leverans av dina beställda produkter. När du betalar via Klarna Faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter och betalar alltid efter att du fått hem dina varor. En avgift tillkommer på 29kr i samband med användning av detta betalningsalternativ. Du kan också senare välja att dela upp din betalning om du vill. Aktuella köpvillkor gällandes Klarna faktura-delbetalning hittar du på http://klarna.com


7.7 Faktura och kontant (0kr)
Alternativet endast vid hämtning från butik i Boden. Faktura tio dagar eller kontant vid avhämtning i butik och vid beställning efter mail- eller telkontakt.

7.8 Förskottbetalning (0kr)
Alternativet endast vid hämtning från butik i Boden. Vid beställning av specialprodukter eller andra dyrare märkesbundna produkter kan det förekomma att vi kräver förskottsbetalning.   

 

8. Leveransförseningar
Ibland uppstår leveransförseningar utom vår kontroll. Det kan t.ex. ske då en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser mot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsansvar till kunden för den skada som förseningen åstadkommit. Du kan lita på att vi alltid meddelar dig om leveranser skulle bli försenade under en längre tid. Om du saknar en leverans så maila oss på info@saarelainorr.se  så kan vi återkomma med leveransbesked och kollisök på din beställning.

9. Transportrisken
Tillsammans med våra fraktpartners står vi för transportrisken dvs. risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.

10. Skadat gods

När du tar emot din vara är det viktigt att du omedelbart besiktigar paketet. Skulle emballaget och innehållet vara skadat så meddelar du detta till ditt service center, DHL ombud eller direkt till transportören. Spara alltid den bekräftelse du får på att ditt gods är skadat. Vi är tacksamma om du meddelar oss snarast om det inträffar på info@saarelainorr.se 
så att vi kan vidta eventuella åtgärder.

11. Ångerrätt/Öppet köp och Reklamationer

11.1 Ångerrätt
Enligt Distansavtalslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Vid utnyttjande av Ångerrätt/ Öppet köp betalar kunden för returfrakten. Ångerrätt och Öppet köp gäller inte då varor inte kan återlämnas i omonterat, obrukat och oskadat skick. Ångerrätt gäller ej varor där vi ej kan testa funktion, tex elektronik såsom CDI-boxar, tändspolar, regulatorer mm. Ångerrätten gäller ej heller produkter som är skräddarsydda specialbeställningar.
Ångerrätten betyder inte att konsumenten har den fulla rättighet att få hela beloppet för vara i retur. Om varan har hanterats ovarsamt och har mist sitt värde har konsumenten inte någon rätt att få pengarna i retur. För att köpare/konsument ska ha rätt till att få det fulla belopp i retur så skall varan vara i samma skick så att produkten kan säljas som ny till annan kund. Konsument har rätt till att se på varan och prova den i viss grad. Vi förbehåller oss rätten till att göra avdrag på köpessumman om varan uppvisar slitage, inte är i nyskick och inte kan säljas som ny till annan köpare/konsument. Produkt som returneras till oss skall vara säkert förpackade. Skador som orsakas av bristfällig förpackning kan leda till att ångerrätten bortfaller.

Önskar du använda dig av 14 dagars ångerrätten skall du kontakta oss senast 14 dagar efter att du mottagit din vara. Kontakten skall vara tydlig och ske skriftligen via e-post info@saarelainorr.se. Kostnaden för att returnera varan faller på köparen/konsumenten vid utnyttjande av ångerrätt/öppet köp.

Observera att ej uthämtade paket debiteras med en kostnad av 350 kr inklusive moms oavsett om din retur/reklamation blivit godkänd eller ej och det på grund av den returkostnad och hanteringskostnad som tillkommer när paketen går i retur till oss. Hämta ut ditt paket och kontakta oss för en eventuell retur för att undvika denna kostnad.
Returadress
Saarela i Norr
Ritarvägen 19
961 39 Boden
 

11.2 Reklamationer

Vi följer konsumentköplagen vilket innebär 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten täcker endast ursprungliga fel, dvs fel som fanns i varan vid leverans. Detta gäller inte i de fall då vi ej kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Vanligt slitage eller fel som uppstått vid montering ersätts ej. Spara alltid emballage, originalkartong och betalningsbekräftelsen. Om du ska skicka tillbaka en skadad vara till oss gör du det enklast i det emballage och förpackning som den skickades ut i. Kostnaden för frakten tillfaller oss. Fraktkostnader samt andra kostnader där det visar sig att varan felanvänts, felhanterats eller att varan är felaktigt reklamerad(ej felaktig vara) så debiteras kunden för kostnaderna.
Vi ansvar inte för följdskador vid montering av felaktiga eller fellevererade varor.

Vid reklamation så kontaktar du oss via e-post info@saarelainorr.se. Vi bokar transporten och mejlar då över en adresslapp som du kan skriva ut, tejpa på paketet och sen lämna in hos närmaste DHL servicepoint. Har du inte möjlighet att skriva ut så sänder vi adresslappen via brev.


12. Ej uthämtade paket
Vid ej uthämtade paket debiteras du som kund alltid en kostnad på 350 kr inklusive moms och det på grund av den retur och hanterings kostnad som debiteras via DHL, detta gäller oavsett om du fått en eventuell retur eller reklamation godkänd hos oss. Vill du returnera eller reklamera en produkt så måste du hämta ut ditt paket först, vid godkänd retur så skickar vi retur fraktsedlar åt dig som du kan använda för att skicka tillbaks paketet till oss.
Vid ej uthämtade paket från butik i Boden debiteras varans hela belopp.

13. Återbetalningar
Återbetalningar sker till ditt bankkonto eller det sätt som kunden föreslår. Återbetalningen sker inom 7 arbetsdagar från att vi har mottagit och godkänt din retur.

14. Reservationer

Vi reserverar oss för ändringar i priser till följd av stora prisavvikelser från våra leverantörer, felskrivningar eller andra fel som ligger utanför vår kontroll. Läs mer om oförutsedda händelser under Force Majeur nedan.

Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut och jämförbara händelser utanför vår kontroll vilka ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

 

 
 
Saarela i Norr, Ritarvägen 19, 961 39 Boden
Org.nr5804049418
MomsregnrSE580404941801
Tel: 073-0496966
Fax: 0921-55698
info@saarelainorr.se